Zespół Quiz & Go

Zespół Quiz & Go (fot. Agata Jakubowska)

Wypowiedź

Quiz & Go, nowe wyzwanie

Z początkiem roku Gazeta.pl wypuściła na rynek nową grę mobilną Quiz & Go, która pozwala na sprawdzenie wiedzy w różnych kategoriach, m.in. film, geografia, historia czy sport. Aplikacja zbiera bardzo pozytywne recenzje graczy. A twórcy gry podzieli się swoimi nowymi doświadczeniami, które dostarczyła im praca nad projektem.

 

Maciej Orliński, programista:

Zanim zacząłem pracę w Agorze, spędziłem dwa lata w startupie robiącym gry mobilne. Rozpoczęcie pracy w Agorze było w moim życiu przełomem pod dwoma względami: po raz pierwszy pracowałem w poważnej korporacji oraz po raz pierwszy byłem najbardziej obytym z używaną technologią deweloperem w zespole. Nowa praca bardzo pozytywnie mnie zaskoczyła - atmosfera w zespole nie odbiega zbytnio od tej w startupie. Zespoły programistów są bardzo małe, co w połączeniu z tym, że sprinty planujemy całym zespołem powoduje, że odczuwa się realny wpływ na produkt nad którym pracujemy. I choć pojawiają się pewne utrudnienia związane z firmowymi procedurami to mimo wszystko uważam, że praca w tej firmie jako programista jest złotym środkiem między pasjonującym, ale niepewnym startupem a narzucającą zasady ale stabilną korporacją

 

Jakub Flejmer, programista:

Praca nad grą Quiz & Go jest moim pierwszym doświadczeniem zawodowym, więc w trakcie trwania projektu mogłem udoskonalić umiejętności nabyte podczas studiów. Jest to jednocześnie pierwszy projekt, przy którym pracowałem poczynając od pierwszych linii kodu do momentu wydania gry w sklepie. Po raz pierwszy pracowałem w zespole i w praktyce przekonałem się jak wygląda współpraca w metodyce scrum. Doświadczenie przy tworzeniu gry oraz wsparcie zespołu pomogło mi rozwinąć się jako programista.

 

Adrian Kulasek, programista:

Tworzenie gier to dla mnie forma hobby, która do tej pory zaowocowała kilkoma krótkimi, stworzonymi w pojedynkę grami dostępnymi online (w tym jedną mobilną) oraz dziesiątkami ciekawie zapowiadających się, ale nigdy nie skończonych prototypów. Hobby to także (a może przede wszystkim) próbowanie czegoś nowego, np. nowych języków programowania, narzędzi, bibliotek czy silników oferujących szybsze i łatwiejsze tworzenie gier. Na przestrzeni lat wypróbowałem wiele z nich, jednak zawsze brakowało czasu, aby bliżej zaznajomić się z Unity 3D - silnikiem uważanym przez wielu programistów gier za jeden z najbardziej przystępnych, a jednocześnie oferujący szeroki zakres funkcjonalności. Dlatego bardzo ucieszył mnie fakt, że będę mógł wziąć udział w pierwszym w Agorze projekcie gry mobilnej Quiz & Go oraz że do jej stworzenia wykorzystany zostanie silnik Unity 3D.

Już w pierwszych tygodniach projektu przekonałem się, że reputacja Unity 3D jest w pełni zasłużona. Bardzo szybko okazało się , że poza prostotą wdrożenia, Unity 3D wyposażone jest także we wszechstronny zestaw udogodnień znacznie przyspieszających pracę. Dodatkowo oferuje możliwość tworzenia własnych dodatków, dzięki czemu każda, nawet najbardziej nietypowa funkcjonalność może w wydajny sposób zostać obsłużona z poziomu edytora. Elastyczność jest naprawdę mocną stroną Unity 3D.

Praca nad Quiz & Go była dla mnie także okazją do sprawdzenia się we współpracy z innymi programistami gier (oraz przedstawicielami innych dziedzin związanych z game developmentem). Praca w zespołach programistycznych i produktowych nie jest dla mnie nowością, jednak w przypadku gier nacisk kładzie się na nieco inne aspekty, a kod jest tylko jedną ze składowych. Duże znaczenie ma np. grywalność, czyli przyjemność jaką gracz czerpie z obcowania z grą. Na szczęście bardzo szybko zespół wypracował wspólny język oraz wizję projektu, dzięki czemu co rusz pojawiały się pomysły nowych urozmaiceń i funkcjonalności, a każdy czuł się osobiście odpowiedzialny za powstającą grę.

Na koniec warto wspomnieć o jeszcze jednej, chyba najważniejszej dla każdego twórcy gier rzeczy. Po roku pracy Quiz & Go było gotowe do publikacji i obecnie jest dostępne w sklepach Google Play i AppStore. Nie powiem, że jest skończona, ponieważ gry mobilne rozwijają się jeszcze długo po wypuszczeniu pierwszej wersji. Mogę natomiast z czystym sumieniem powiedzieć, że jest to najbardziej kompletna gra, nad którą miałem okazję pracować. A nic nie daje twórcy gier takiej satysfakcji, jak gotowa i opublikowana gra, w którą grają dziennie tysiące graczy.

 

Maciej Wdowiak, kierownik projektu:

Pracę w Agorze zacząłem prawie półtora roku temu. Pomimo doświadczenia w branży gier wideo, praca w tak dużej firmie była dla mnie czymś nowym, nowe też były moje obowiązki. Po kilku latach pracy jako game designer i producent gier wideo, w nowym miejscu stałem się product ownerem i objąłem kierownictwo nad projektem Quiz & Go. Byłem także odpowiedzialny za współtworzenie struktur umożliwiających tworzenie gier wideo w firmie. To było duże wyzwanie, ale dzięki dobrze wykonanej pracy całego zespołu i wsparciu doświadczonych kolegów, udało nam się zrobić pierwszą grę mobilną w historii Agory, która od razu okazała się jedną z najfajniejszych gier quizowych na rynku.

Dzięki pracy w Agorze poznałem wielu znakomitych ludzi, specjalistów różnych dziedzin - managerów, programistów, grafików, dziennikarzy, sprzedawców i marketingowców. Praca w tak doborowym, multidyscyplinarnym towarzystwie, zaraz obok fantastycznej atmosfery panującej w budynku, należy do największych zalet pracy w Agorze.